مشاوره و فروش
02137163

روش ساخت خرپا با پروفیل یا قوطی

852350 image1657609317
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
235 بازدید

ساخت خرپا با قوطی و همچنین ساخت خرپا با تیرآهن از جمله مواردی است که امروزه برای تولید یک سازه فلزی متداول شده. خرپا حاصل اتصال چند میله مستقیم به صورت مفصلی به یکدیگر است. این میله ها در کنار هم شبکه ای مثلثی شکل را تشکیل می دهند. دلیل تشکیل این شکل مثلثی، اتصال انتهای میله ها به هم است و تنها شکل پایدار برای آن ها، همین حالت مثلثی می باشد. در این مقاله از سری مقالات سایت ثامن تجارت قرار است تا شما را با خرپا و روش تولید آن با استفاده از قوطی آشنا کنیم. در نظر داشته باشید که ساخت خرپا با پروفیل هم امکان پذیر است و در برخی از موارد انجام می شود.

ساخت خرپا با قوطی

در بخش قبل گفتیم که خرپا با متصل کردن میله ها به هم یک شبکه مثلثی شکل را ایجاد می کنند. اگر شبکه در یک صفحه باشد به آن خرپای صفحه ای و اگر شبکه فضایی باشد، آن را خرپای فضایی می نامند. دلیل استفاده از خرپا در ساختمان ها، مقاومت بالایی است که این محصول به سازه می بخشد. علاوه بر این هزینه های نهایی ساختمان با استفاده از این محصول زیاد بالا نیست و کاملا مقرون به صرفه خواهد بود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا مزایا و سایر اطلاعات لازم در مورد خرپا را برای شما شرح دهیم.

جدول محاسبه قطر و وزن خرپا

قطر میلگرد بالا
mm
قطر میلگردهای پایین
mm
قطر زیگزاگ
mm
وزن یک متر خرپا (kg)
قطر میلگرد بالا
mm
قطر میلگردهای پایین
mm
Ф8 2Ф8 4.2 1.67
Ф8 2Ф8 4.7 1.79 1.92
Ф8 2Ф10 4.7 2.24 2.36
Ф8 2Ф12 4.7 2.78 2.90
Ф10 2Ф8 4.7 2.01 2.14
Ф10 2Ф10 4.7 2.46 2.59
Ф10 2Ф12 4.7 3.00 3.12
Ф12 2Ф10 4.7 2.73 2.85
Ф12 2Ф12 4.7 3.27 3.40

موارد کاربرد خرپا چیست؟

با وجود این که عنوان مقاله ما سخت خرپا با قوطی است اما لازم می دانیم تا برخی از مهم ترین کاربردهای این محصول را به شکل خلاصه و مفید به شما معرفی کنیم. شاید برای تان جالب باشد که بدانید خرپا در تولید ماشین آلات هم مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال می توان استفاده از خرپا در ماشین های سنگین مانند جرثقیل ها را نام برد. همچین برای ساخت هواپیماها نیز از خرپا استفاده می شود. دلیل این امر نیاز به سبک بودن بدنه هواپیما به خصوص بخش بال آن است. حتی برخی از پرندگان نیز به همین علت که باید برای پرواز سبک باشند، دارای استخوان بندی به شکل خرپا در بال خود هستند.
استفاده از خرپا در ساخت ساختمان و سوله نیز از دیگر کاربردهای این محصول است که در دنیای امروز به دلیل صرفه اقتصادی ویژگی های فنی خرپا بسیار رایج و متداول می باشد.

ساخت خرپا با قوطی

ساخت خرپا با قوطی چگونه است؟

برای ساخت خرپا با نبشی نیاز است تا از پروفیل هایی که در زیر آمده است استفاده می شود:

  • پروفیل های L برای خرپاهای سبک
  • پروفیل های IPE
  • پروفیل IPB
  • پروفیل LIPB
  • پروفیل IPEL
  • پروفیل های با مقطع مربع یا مستطیل شکل
  • پروفیل های لوله ای شکل

در این میان پروفیل های لوله شکل ممکن است کمتر مورد استفاده قرار بگیرند. چرا که اتصال خرپا به ستون و همچنین کنار هم گذاری یا به اصطلاح جفت و جور کردن شان زیاد کار ساده ای نیست. ساخت خرپا با تیرآهن و ساخت خرپا با پروفیل هم مرسوم است. اما در اکثر موارد ساخت خرپا با قوطی مورد توجه قرار می گیرد.

انتخاب قوطی و میله

بنابراین می توان گفت که برای ساخت خرپا با قوطی و بخش باربند آن نیز از انواع قوطی ها می توان استفاده کرد. ابعاد و همچنین ضخامت این قوطی ها از اهمیت بالایی برخوردار است و متناسب با نوع سازه تعیین می شوند. به عنوان مثال استفاده از قوطی ۶ در ۶ و با ضخامت ۲.۵ میلی متر برای ساخت سقف سوله و بادبندها و یا استفاده از قوطی ۱۰ در ۱۰ با ضخامت ۳ میلی متر برای ساخت ستون ها.

اگر میله های خرپاها فلزی باشند از پیچ و مهره برای اتصالات آن ها بهره گرفته می شود. اما اگر این خرپاها از جنس چوب تولید شده باشند، از آن ها برای اتصال به سقف با دهانه زیاد یا پله ها استفاده می شود. اما به طور کلی در مورد اتصالات خرپد باید گفت که این  که گاهی به صورت مستقیم و در برخی از موارد به وسیله ورق اتصال، انجام می شود. برای این اتصال از دستگاه پرچ هم استفاده می شود.

ساخت خرپا با قوطی چگونه است؟

معایب خرپا چیست؟

ما در این مقاله از وب سایت ثامن تجارت در مورد خرپا و ویژگی های کلی آن صحبت کردیم. به طور کلی می توان گفت که ساخت خرپا با قوطی یا پروفیل به هر طریق دیگری انجام شود، فضای زیادی را برای اجرا نیاز دارد. در واقع می توان گفت که خرپا از لحاظ طراحی بزرگ است. علاوه بر این با وجود هزینه کم برای ساخت و اجرای سازه، هزینه های بالایی برای تعمیر و نگهداری خرپا باید متحمل شد همچنی تمامی مشتریان می توانند از طریق فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت نسبت به خرید قوطی با قیمت مناسب اقدام کنید و از قیمت قوطی درب کارخانه مطلع شوید.

سوالات متداول 

1- ساخت خرپا با قوطی چگونه است؟

خرپا با متصل کردن میله ها به هم یک شبکه مثلثی شکل را ایجاد می کنند. اگر شبکه در یک صفحه باشد به آن خرپای صفحه ای و اگر شبکه فضایی باشد، آن را خرپای فضایی می نامند.

2- کاربرد خرپا چیست؟

استفاده از خرپا در ساخت ساختمان و سوله نیز از دیگر کاربردهای این محصول است که در دنیای امروز به دلیل صرفه اقتصادی ویژگی های فنی خرپا بسیار رایج و متداول می باشد.

مطالب مرتبط