مشاوره و فروش
02191003181

کاربرد ناودانی در ساختمان چیست؟ معرفی مشخصات و انواع

3 اردیبهشت 1402
7 بازدید

ناودانی از جمله پرکاربردترین پروفیل در اکثر صنایع گوناگون است که کاربرد ناودانی در ساختمان در سال‌های اخیر با گسترش بالایی رو‌به‌رو شده است. امروزه کاربرد ناودانی در ساختمان سازی به دلیل شکل هندسی در ساخت قاب و پایه غیرانکار است. با توجه به کاربرد گسترده آن، باید در خرید انواع ناودانی به کیفیت آن توجه نمایید، از این رو شما می توانید اقدام به تهیه این محصول از وبسایت ثامن تجارت کنید.

از مشخصات ناودانی ها این است که از جمله پروفیل های باز بوده که سطح مقطعی U شکل دارند. ناودانی فابریک، صنعتی، upn و … از جمله انواع این محصول بوده که از نظر جنس، سایز، ظاهر و … با هم متفاوت هستند. استفاده از هر کدام از ناودانی در نمای ساختمان نیازمند بررسی های دقیق است. در ادامه برای آشنایی بیشتر ما را همراهی کنید.

ناودانی چیست؟ (همه چیز در مورد ناودانی)

از جمله مشخصات ناودانی (Steel C Channels) این است که یک نوع پروفیل فولادی با مقطع باز به ضورت U و C می باشد که کانال نیز نامیده می شود. این محصول دارای یک جان و دو بال بوده و به دو حالت عمود بر هم با زاویه 90 درجه و یا انحنادار به هم وصل می شوند. سرعت نصب آن بالا بوده و در مدت زمان کوتاهی در محل از قبل مشخص شده قابلیت نصب دارد و برای استفاده در دهانه ها و خرپاها مناسب می باشند. قیمت ناودانی مقرون به صرفه بوده و دارای عمر طولانی است.

کاربرد ناودانی در ساختمان

کانال ها از جمله پروفیل مقطع باز بوده که تاریخچه ناودانی به اوایل قرن بیستم بازمی گردد. بعد از به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم و رونق گرفتن ساخت و ساز، کاربرد ناودانی در ساختمان سازی زیاد شد. در ادامه در مورد استفاده از این محصول در ساخت و ساز بیشتر توضیح می دهیم.

ساخت پشت بام

در سقف های سبک از ناودانی به عنوان پشتیبان عرشه سقف استفاده می کنند. این نوع کانال به عنوان ناودانی شیروانی شناخته می شود که انواع ناودانی شیروانی شامل ناودانی لندنی و جعبه ای می شود و به کمک آن ها می توان آب پشت بام را به سمت زمین فرستاد.

ساخت چارچوب درب و پنچره

از جمله دیگر کاربرد ناودانی در ساختمان این است که به وسیله آن ها می توان چهارچوب درب و پنچره را ساخت و موجب افزایش ایمنی و استحکام شد. برای این کار ابتدا چهار ناودانی برش خورده و سپس بعد از اتصال به هم روی در یا پنچره قرار می گیرند.

کانال در ساخت خرپا؛ مهم ترین کاربرد ناودانی در ساختمان سازی

خرپا سازه ای فلزی مثلثی است که با هدف ایجاد مقاومت در برابر فشارهای خارجی ساختمان استفاده می شود. ناودانی upn که به آن ناودانی اروپایی می گویند، برای تولید خرپاها استفاده می شود. از ویژگی های آن می توان به وزن بالاتر و مقاومت بیشتر اشاره کرد.

کاربرد انواع ناودانی در ساخت و ساز!

به طور کلی کانال ها با توجه به روش تولید و شکل ظاهری در انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که هر کدام از آن ها با توجه به ویژگی های خود دارای کاربردهای متنوعی در ساختمان سازی است. در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

کاربرد ناودانی آلومینیومی

در ادامه مطلب کاربرد ناودانی در ساختمان سازی به ناودانی آلمینیوم می پردازیم. این محصول از جنس آلیاژ آلومینیوم است و به دلیل استفاده فلز آلومینیوم در ساخت آن، دارای وزن کمتری است. طول آن ها در 6 تا 12 متری است و به روش نورد گرم تولید می شود. از جمله ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • مقاومت بالا و استحکام زیاد
  • قابلیت شکل پذیری
  • انعطاف پذیری مناسب
  • جوش پذیری زیاد

کاربرد ناودانی فابریک

برای ساخت این نوع ناودانی ابتدا شمش فولادی را در کوره های با ویژگی های خاص ذوب کرده و بعد از آن فرایندهای دیگری روی شمش اعمال می کنند و به صورت ناودانی در می آورند. تولید آن به وسیله نورد گرم یا نورد سرد است که محصول تولید شده از طریق نورد سرد دارای کیفیت بالاتری است.

کاربرد ناودانی upn

استاندارد UPN برای ناودانی های که به شکل U ساخته می شوند، استفاده می شوند. استانداردهای DIN-1026، NF A 45-255 و DIN EN ISO12944-3 برای ناودانی در کشورهای گوناگون تعریف می شوند.

کاربرد ناودانی در نمای ساختمان

از جمله کاربرد ناودانی در ساختمان، می توان به استفاده آن در نمای ساختمان اشاره کرد. ناودانی های آلومینیومی در اجرای نماهای زیرسازی و مدرن استفاده می شوند و برای زیرسازی نماها، که در واقع پایه اصلی نما هستند، از مصالح و مقاطع مختلف با توجه به نوع پوشش نهایی در نما و سیستم نصب استفاده می کنند.

سایز انواع ناودانی

محاسبه کردن سایزبندی انواع گوناگون ناودانی از روی ارتفاع آن ها صورت گرفته و عدد مربوطه براساس سانتی متر مشخص می شود. به عنوان مثال ناودانی 6 دارای ارتفاع 6 سانتی متر می باشد. برای به دست آوردن سایز ناودانی و وزن این قبیل محصولات باید فرمول محاسبه ابعاد و وزن را در دست داشته باشید.

نتیجه گیری

استفاده از ناودانی در چهارچوب درب و پنچره ساختمان ها قابل مشاهده است و از جمله دیگر کاربردهای مهم آن ساخت ستون، خرپا، اسکلت نما و … است. انواع ناودانی صنعتی، فابریک، شیروانی، upn و … با توجه به جنس و ظاهر، میزان تحمل فشار وارده و … در قسمت های گوناگون ساختمان استفاده می شود. حال که در این مطلب با کاربرد ناودانی در ساختمان سازی آشنا شدید، برای خرید و استعلام قیمت ناودانی می توانید با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه