مشاوره و فروش
02137163

ورق استیل مات چیست و چه کاربردی دارد؟

What is matte steel sheet
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
16 بازدید

اگر شما هم به دنبال پاسخ سوال ورق استیل مات چیست هستید، باید بگوییم درواقع ورق استیل مات نوعی ورق استیل است که سطح آن مات و بدون براقیت است. این نوع ورق استیل از فولاد زنگ نزن تولید می‌شود و کاربردهای متعددی دارد. برای بررسی چیستی و کاربردها و ویژگی‌های این ورق به صورت دقیق‌تر و شفاف‌تر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ورق استیل مات چیست؟

به  نوعی از ورق استیل که سطح آن زبر و مات است ورق استیل مات می‌گویند؛ به همین دلیل بازتاب نور از آن بسیار کم است. ورق استنلس استیل مات از طریق انجام عملیات فینیش سطح 2B تولید می‌شود. همچنین قیمت ورق استیل مات به دلیل پرداخت کمتر روی آن، نسبت به بقیه ورق‌های استیل ارزان‌تر است.

در تولید ورق استیل مات اول از نورد گرم استفاده می‌شود. بعد از آن با استفاده از آنیل و اسیدشویی رنگ ورق به صورت خاکستری درمی‌آید. در آخر با عملیات نورد سرد سطح ورق استیل خاکستری کاملا مات می‌شود. با انجام این کارها استیل سطحی پیدا می‌کند که بازتاب نور بسیار کمی دارد.

برخلاف استیل براق که نهایت درخشش و بازتاب نور را دارد و در عرصه‌های دکوراتیو استفاده می‌شود، ورق استیل مات در جاهایی استفاده می‌شود که نیاز به نمای زیبا و درخشان ظاهری نیست و یا نور بازتاب چندانی نداشته باشد.

ورق استیل مات را می‌توان در گریدهای گوناگون استیل تولید کرد. بنابراین در بازار ورق استیل مات بگیر و نگیر وجود دارد. در  کشورهای شرق آسیا و آفریقای جنوبی هم آن را تولید می‌کنند. نحوه تولید آن به صورت رولی می‌باشد و سپس به ابعاد دلخواه بسته به کاربرد برش پیدا می‌کند.

انواع ورق استیل مات

ورق استیل مات می‌تواند از گریدهای مختلفی تولید شود؛ به همین دلیل آن را در دو نوع دسته بندی می‌کنند که به آنها اشاره می‌کنیم.

ورق استیل مات بگیر

ورق استیل مات از انجام عملیات روی سطح ورق‌های گرید 400 یا  استیل بگیر به دست می‌آید و دارای خاصیت مغناطیسی می‌باشد.

ورق استیل مات نگیر

ورق‌های استیل مات خاصیت مغناطیسی ندارند؛ چون فرایند مات و خاکستری‌ کردن بر روی استیلی انجام می‌شود که از نوع گرید 300 و اصطلاحاً استیل نگیر می‌باشد. یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین انواع ورق استیل مات، گرید 304 است. ورق های استیل مات را می‌توان بر اساس ابعاد یا ضخامت و دیگر ویژگی‌های آلیاژی یا ظاهری نیز دسته ‌بندی کرد؛ مثلاً ورق‌هایی با ابعاد 100 در 200 سانتی ‌متر، 125 در 250 سانتی ‌متر یا 122 در 244 سانتی ‌متر در بازار موجود است. ابعاد ورق استیل مات یکی از عواملی است که روی قیمت ورق استیل مات اثر می‌گذارد.

انواع ورق استیل مات

ویژگی های ورق استیل مات

خاصیت ورق استیل مات به سه دسته تقسیم می‌شود: خواص ظاهری، فیزیکی و شیمیایی که در این بین خواص فیزیکی اهمیت بیشتری دارد.

کیفیت ظاهری ورق استیل مات به این صورت است که با استفاده از عملیات نورد اولیه گرم، سپس آنیل و اسیدشویی و در آخر نورد سرد به رنگ خاکستری و مات تبدیل می‌شود. این ورق می‌تواند ضخامت‌های مختلفی داشته باشد و در اندازه های مختلفی استفاده شود. ورق استیل مات بر اساس این ویژگی‌های ظاهری در هرجایی که نیاز است تا آلودگی‌ها به چشم نیایند، استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم خواص شیمیایی این ورق را بررسی کنیم، اول باید از آلیاژ آن شروع کنیم. استیل مات از گروه آلیاژی آهن-کربن-کروم است. البته این سه، عناصر عمده و مهم آن هستند. ترکیب ورق استیل مات با مولبیدن، نیکل، منگنز و… تکمیل می‌شود. درصد کروم استفاده شده در استیل مات می‌تواند از حدود 11 تا 18 درصد باشد. بیشترین میزان کروم در ورق استیل مات نگیر گرید 304، وجود دارد و باعث مقاومت بالای آن می‌شود. قیمت ورق استیل مات به دلیل ارزش کروم و نیکل موجود در آن بیشتر می باشد.

اما از خواص فیزیکی استیل مات باید به مقاومت نسبت به خوردگی و اکسیداسیون اشاره کرد که مربوط به کروم موجود در آن است. با عملیاتی که روی ورق برای خاکستری و مات کردن انجام می‌گیرد، سطح آن نسبت به خوردگی مقاوم‌تر می‌شود. ورق استیل مات بگیر که با انجام عملیات روی استیل‌های گرید 400 به دست می‌آید، دارای خاصیت مغناطیسی است.

ویژگی های ورق استیل مات

کاربرد ورق استیل مات

ورق استیل مات کاربردهای زیاد و مختلفی دارد که برخی از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • تجهیزات فرآوری مواد شیمیایی و دارویی
  • تولید تجهیزات لباسشویی و خشکشویی
  • تولید انواع یخچال‌های صنعتی و تجهیزات تبریدی
  • ساخت لوازم لوله کشی
  • ساخت اجاق‌ گاز
  • ساخت تابلوهای دکوراتیو
  • صفحات خورشیدی
  • ساخت غلتک‌های کاربردی در صنعت کاغذ سازی
  • تولید تجهیزات مربوط به فاضلاب

سخن پایانی

در این مقاله شما با مفهوم ورق استیل مات چیست و چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد، آشنا شدید. مسلماً اگر بخواهید به دنبال خرید ورق استیل مات بروید، باید به دنبال منبعی باشید که از خرید خود مطمئن باشید و همچنین قیمت اقتصادی برای آن صرف کنید. باید گفت در این مسیر فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت همراه شما است تا ضمن ارائه محصولات متنوع، با مشاوره‌های تخصصی اطلاعات شما را تکمیل کرده و در تجربه خرید مطمئن به شما کمک می‌کند.

مطالب مرتبط