مشاوره و فروش
02191003181
852350 image1641974429 1
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
26 بازدید

کاسه نمد چیست: یکی از قطعاتی که در اتصالات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، کاسه نمد یا Oil Seal است. این محصول که گاهی با نام اورینگ هم شناخته می شود، در بسیاری از سیستم های هیدرولیکی مورد نیاز است. کاسه نمد به عنوان قطعه ای جهت آب بندی در این نوع از سیستم ها به کار می رود. ما در این مقاله از سری مفالات فروشگاه سایت ثامن تجارت قصد آن را داریم تا در مورد این قطعه کاربردی و مهم صحبت کنیم. کاسه نمد فلزی و کاسه نمد موتور هم از جمله مواردی هستند که در نوشتارهای مرتبط با کاسه نمد به آن ها پرداخته می شود.

کاسه نمد چیست؟ 

کاسه نمد با هدف ممانعت و به حداقل رساندن از روغن ریزی سایر قطعات به خصوص شفت ها ساخته و به کار گرفته می شود. همچنین این قطعه از روغن ریزی یاتاقان ها نیز جلوگیری می کند. کاسه نمدها وظیفه دیگری را نیز به عهده دارند که آن حفظ قطعاتی همچون همین یاتاقان ها در مقابل انواع آلودگی ها است. در برخی مواقع گرد و غبار و الودگی موجب خرابی و عدم کار کرد قطعات می شود. پس استفاده از کاسه نماد برای این امر، ضروری و مورد نیاز خواهد بود.

ساختار کاسه نمد چگونه است؟

کاسه نمدها به طور کلی از دو بخش تشکیل شده اند. به عبارتی دیگر بخش داخلی و بخش خارجی کاسه نمدها دارای دو ساختار متفاوت هستند. بخش داخلی کاسه نمدها به صورت کاملا انعطاف پذیر ساخته می شود. این در حالی است که بخش خارجی و ظاهر کاسه نمد به شکل سخت و از جنس فلز ساخته شده است.

وجود بخش انعطاف پذیر داخلی به عایق کاری سایر قطعات و آب بندی آن ها می انجاد. بخش های داخلی و خارجی بدون هیچ مانع و فاصله ای به یکدیگر متصل هستند. اما جنس بخش داخلی کاسه نمد چیست؟ آن چه که بخش داخلی را تشکیل می دهد، نوعی پلاستیک طبیعی است که به ان پلاستیک سنتزی نیز گفته می شود. این پلاستیک با قرار گرفتن در معرض فشار، منجر به عدمریختن روغن می گردد.

طریقه عملکرد کاسه نمدها 

تا به اینجای مقاله متوجه شدید که کاسه نمد چیست و همچنین با کاربرد اصلی این قطعه آشنا شدید. ینابر این ما این بخش را به بررسی چگونگی کارکرد این محصول اختصاص داده ایم.

کسه نمد معمولا در نزدیکی شفت قرار می گیرد. به طوری که لبه کاسه نمد بر روی این قطعه باشد. بخش خارجی کاسه نمد نیز به شکل کاملا محکمی به بخش نگهدارنده ای که حالت محفظه دارد، می چسبد. زمانی که این قطعه در محل مورد نظر آن واقع می شود، با پمپاژ کردن روغن از ایجاد روغن ریزی جلوگیری می کند. این پمپ کردن دقیقا در بخشی انجام می شود که شفت و کاسه نمد با یکدیگر در تماس هستند.

علت وجود ناهمواری در سطح کاسه نمد چیست؟

در بخش ساختار کاسه نمد را بررسی کردیم. خوب است بدانید که در محل تلاقی کاسه نمد و شفت، لایه ای روغنی قرار داد که به عدم روغن ریزی کمک می نماید. اما ناهمواری هایی نیز بر روی سطح کاسه نمد موجود است که در این بخش در مورد آن ها توضیح می دهیم.

این ناهمواری ها در واقع طوری ایجاد شده اند که به هدایت و پمپاژ کردن مایع به سمت سطح روغن کاری شده منجر شود. در پی این عمل، روغن کاری و اب بندی به شکل راحت تر و سریع تری اتفاق می افتد.

اجزای سازنده کاسه نمد

 

اجزای سازنده کاسه نمد

دربخش های قبل از این مقاله وب سایت ثامن تجارت، در مورد ساختار کاسه نمد صحبت کردیم. اما لازم است تا به شکل جزئی تری به شما بگ.ییم که مهم ترین بخش های تشکیل دهنده کاسه نمد چیست؟. این بخش ها را می توان با نام های زیر معرفی نمود:

  • لبه اب بند کاسه نمد که به جلوگیری از ارتعاشات کمک می کند.
  • مرز آب بند کاسه نمد که فشار مورد نیاز برای اب بندی سطح شفت را فراهم می کند.
  • لبه گردگیر کاسه نمد. این بخش تا حدودی مشابه با مرز آب بند عمل می کند. اما تفاوت آن در نداشتن فنر و کار کرد بدون آن است. از طرفی دیگر مانع از ورود گرد و غبار می گردد.

منبع : instructables.com

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه