امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آخرین بروزرسانی: شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
مشاوره و فروش
02191003181
tellphone

فولاد های اتومات

توضیحات

فولاد های اتومات یا فولاد خوش تراش از جمله آلیاژ آهن کم کربن بوده که به دلیل ساختار شیمیایی خود توانایی تراشکاری و ماشین‌کاری بالایی از خود نشان می‌دهد. از این رو با خرید فولاد خوش تراش اتومات به صورت میلگرد اتومات از آن برای ساخت ابزارآلاتی با دقت ابعادی بالا و خاصیت مکانیکی پایین استفاده می‌کنند. این محصول با وجود آوردن تراشه‌های کوچک در هنگام ماشین‌کاری از ترکیب شدن قطعات آن جلوگیری کرده و به این صورت کارایی و عملکرد دستگاه را بیشتر می‌کند. شما برای اطلاع از قیمت فولاد اتومات، قیمت میلگرد اتومات، قیمت شش پر اتومات، فولاد اتومات خوش تراش و… می توانید با کارشناسان فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت در ارتباط باشید.

فولاد های اتومات چیست؟

فولاد اتومات به انگلیسی Automatic steel که به نام فولاد خوش تراش شناخته می‌شود آلیاژی از آهن بوده که مقدار کربن در آن کم بوده که به آن فولاد کم آلیاژ نیز گفته می‌شود. از این رو فرایند ماشین‌کاری و خوش‌تراشی روی آن به دلیل کربن کمتر آسان‌تر صورت می‌گیرد. در واقع قیمت فولاد اتومات ممکن است از قیمت میلگرد اتومات ارزان تر باشد چرا که میلگرد فرایند تولید پیچیده تری دارد و باید در دست ساخت، تولید و پردازش قرار بگیرد تا به میله گرد فولادی تبدیل شود.

فولاد های اتومات دارای 0.8 درصد کربن و مقادیری از عناصر آلیاژی سیلیسیم، منگنز، فسفر، گوگرد و سرب است. وجود عنصر گوگرد و فسفر در ساختار شیمیایی این محصول موجب شکنندگی و تردی آن می‌شود. همچنین در استفاده در حوزه‌های گوناگونی لازم بوده تا فرایندهای گوناگونی بر روی فولاد صورت گرفته عملیاتی همچون تراشکاری نیاز به سختی و تردی کمتری دارد. لازم به ذکر است که تردی فولاد موجب کاهش استحکام آن نمی‌شود و فولادهای خوش تراش دارای استحکام مناسبی برای کاربردهای منحصر به فردی هستند. از این رو با خرید فولاد اتومات از آن در صنایعی که نیاز به ماشین کاری عالی، استحکام بالا و انعطاف پذیری بالاست، استفاده می‌شود.

فولاد های اتومات

ترکیب شیمیایی فولاد اتومات

ترکیب شیمیایی فولاد اتومات (خوش تراش) نسبت به گرید مورد استفاده آن متغیر است. با بررسی‌های صورت گرفته و یک تقریب مناسب، حدود بازه ترکیب شیمیایی این دسته از فولاد‌ها در لیست زیر قید شده است:

  • منگنز ۰.۶ تا ۱.۵۵ درصد
  • گوگرد ۰.۰۸ تا ۰.۳ درصد
  • فسفر ۰.۰۵ تا ۰.۱۶ درصد
  • کربن ۰.۰۸ تا ۰.۴۵ درصد
  • سیلیسیوم ۰.۱۵ تا ۰.۳۵ درصد

با افزایش میزان گوگرد در ترکیب شمیایی، امکان تشکیل رسوباتی نظیر سولفید منگنز نیز بیشتر می‌شود که در طول دانه ‌بندی فولاد آرایش گرفته و نتیجه آن تسهیل برش، براده برداری، سنباده زنی و پولیش روی فولاد خوش تراش (اتومات) می‌باشد.

انواع فولادهای اتومات

فولاد خوش تراش بر اساس مقدار مواد استفاده شده در ترکیب شیمیایی آن و کاربرد به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود. بدون شک قیمت فولاد های اتومات در هر کدام از گریدها متفاوت است. در ادامه شما را با برخی از فولاد اتومات آشنا می‌کنیم.

  • فولاد اتومات 1.718
  • فولاد خوش تراش 1.0737
  • فولاد های اتومات 1.0725
انواع فولاد های اتومات

فولاد اتومات 1.0718

فولاد ۰۷۱۸ که که با نام فولاد 11SMnPb30 شناخته می‌شود و در ترکیب شیمیایی آن 0.1 کربن، %0.05 سیلیسیوم، %1.3 منگنز، %0.11 فسفر، %0.3 گوگرد و 0.3% سرب وجود دارد. فولاد های اتومات 1.0718 دارای قابلیت ماشین‌کاری عالی برای سخت‌گردانی سطحی و آبکاری بوده و به عنوان فولاد فرآوری ابزار ماشین اتوماتیک محسوب می‌شوند.

فولاد خوش تراش 1.0737

این نوع به دلیل دارا بودن عنصر سرب (سولفور) از جمله فولادهای نرم بوده و شکل‌پذیری بالای آن موجب استفاده از آن در ماشین‌کاری و تراشکاری می‌شود. همچنین در صورت نیاز توانسته آن را کربوره کرد. خرید فولاد های اتومات 1.1737 برای ساخت قطعات خودروسازی، تجهیزات و ماشین‌سازی استفاده می‌شود.

فولاد خوش تراش

فولاد های اتومات 1.0725

این نوع از جمله گریدهای فولادهای نیمه اتومات بوده که شکل‌پذیری بالای آن موجب کاربرد آن در تراشکاری و ماشینکاری می‌شود. فولاد خوش تراش 0725 برای تولید انبوه با استحکام متوسط در صنایعی همچون خودروسازی و تجهیزات کاربرد دارد.

کاربرد فولاد خوش تراش

مهم‌ترین ویژگی فولاد خوش تراش یا فولاد اتومات قابلیت ماشین کاری فوق‌العادۀ آن است. به دلیل همین خاصیت، از این دسته فولادها برای تولید قطعات اتومبیل و سایر قطعات صنعتی استفاده می‌کنند. از دیگر کاربردهای فراوان فولاد اتومات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت ماشین آلات کشاورزی
  • خودروسازی
  • تولید اتصالات هیدرولیکی
  • ساخت ادوات نظامی
  • قطعه‌سازی

همچنین از آن‌جایی که براده‌برداری این محصولات بسیار آسان است، در فرایندهای تولید از طریق دستگاه‌های تراش سی ان سی، تراش اتوماتیک و تراش نیمه‌اتوماتیک آن‌ها را به کار می‌گیرند. گفتنی است که این مقاطع فولادی را در درجۀ اول برای تولید پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌دهند.

پرکاربردترین فولادهای اتومات در ایران

پرکاربردترین فولادهای اتومات در ایران

از فولاد اتومات یا خوش تراش برای تولید بسیاری از محصولات فولادی مانند شش‌گوش یا میلگرد استفاده می‌کنند. این دسته از محصولات را پس از تبدیل کردن به مادۀ مذاب، به شکل شمش‌های چهارپهلو درآورده و تحت ریخته‌گری قرار می‌دهند. پس از آن، فرایند نورد گرم را آغاز کرده و درنهایت میلگرد فولاد اتومات ساخته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی به کار رفته در میلگرد و شش‌گوش فولاد اتومات، به‌گونه‌ای است که این محصول را از قابلیت جوش‌کاری فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌گرداند. گفتنی است که استفاده از این مقاطع برای اجرای فرایندهای آهنگری و نورد گرم توصیه نمی‌شود. از رایج‌ترین و پرکاربردترین فولادهای خوش تراش در ایران می‌توان به میلگرد اتومات شماره 0.0718 و 1.0715 اشاره کرد. این میلگردها در مقاطع 4 پر و 6 پر و به شکل شاخه‌های 6 متری عرضه می‌شوند.

استانداردهای فولاد خوش تراش

استانداردهای فولاد خوش تراش

فولادهای اتومات را برمبنای استانداردهای اروپایی به 3 دستۀ زیر تقسیم می‌کنند:

فولادهایی که فاقد قابلیت عملیات حرارتی هستند: میزان کربن به کار رفته در این دسته از خوش‌تراش‌ها

کمتر از 0.14 درصد بوده و تحت عملیات حرارتی قرار نمی‌گیرند.

از استانداردهای این مقاطع می‌توان به: 1.0715، 1.0718، 1.0736 و 1.0737 اشاره کرد.

فولادهایی که از قابلیت سمانتاسیون برخوردارند: در این محصولات 0.07 الی 0.13 درصد عنصر کربن به کار رفته

و از قابلیت سخت‌کاری بسیار خوبی برخوردارند.

از استانداردهای این گروه می‌توان به: 1.0721، 1.0722، و 1.0725 اشاره کرد.

فولادهایی که از قابلیت کوئنچ تمپر برخوردارند: بازۀ کربن به کار رفته در این مقاطع چیزی بین 0.32 تا 0.65 درصد است.

از استانداردهای این فولادهای اتومات می‌توان به: 1.0726، 1.0727، 1.0756، 1.0757 و 1.0762 اشاره کرد.

عملیات حرارتی فولادهای اتومات

طی این دسته از فرایندها فولاد را در محدودۀ دمایی 890 تا 920 درجۀ سانتی‌گراد حرارت داده و پس از یکنواختی دمای فولاد، کوره را خنک می‌کنند. پس از آن، فرایند کربوریزه در دمای 900 درجۀ سانتی‌گراد صورت گرفته و تا زمان معین‌شده ادامه می‌یابد. در ادامۀ عملیات حرارتی، مراحل سخت‌کاری، پالایش و چرخۀ بازپخت را انجام می‌دهند که منجر به بهبود خواص پوسته می‌شود.

درنهایت فرایند نرمالیزه کردن صورت می‌گیرد که محدودۀ دمایی آن چیزی میان 900 الی 940 درجۀ سانتی‌گراد برآورد می‌شود. این عملیات میزان چقرمگی پوسته را افزایش می‌دهد.

عملیات حرارتی فولادهای اتومات

مزایا و معایب فولاد اتومات

فولاد خوش ‌تراش، مانند دیگر فولادهای آلیاژی ویژگی‌‌های مثبت و منفی دارد که در این بخش مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ماشین کاری و تراش خوب در فولادهای برش ریز ارتباط مستقیمی با میزان گوگرد و سرب دارد. هرچه قدر درصد استفاده از عناصر گوگرد و سرب در فولاد بیشتر شود، نتیجه آن بهتر شدن خاصیت ماشین کاری و تراشکاری است؛ اما نمی‌توان منکر این شد که درصد بالای گوگرد و سرب باعث شکنندگی فولاد می ‌شوند. با این حال و به طور کل می ‌توان ماشین کاری عالی را مهم‌ترین مزیت فولادهای اتومات شمرد.

همچنین از دیگر ویژگی‌‌های مثبت فولاد اتومات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام بالا
  • انعطاف ‌پذیری بالا
  • تولید محصولات با کیفیت سطحی عالی
  • افزایش عمر دستگاه ماشین کاری متناسب با سرعت آن
  • کاهش قیمت نهایی قطعات به دلیل بالا بودن سرعت تولید

اما معایبی که فولاد اتومات با خود به همراه دارد، موارد زیر را شامل می‌شود:

  • ترد و شکننده بودن در فولادهای با درصد کربن بالا
  • ماشینکاری ضعیف‌‌تر در فولادهای با درصد کربن بالا
  • مناسب نبودن برای جوشکاری به سبب حضور فسفر و گوگرد
  • مناسب نبودن برای عملیات آهنگری و نورد گرم به سبب تردی
مزایا و معایب فولاد اتومات

کاربرد فولاد اتومات

همانطور که گفته شد، فولاد اتومات دارای قابلیت ماشین کاری می‌باشد و به همین دلیل از آن در سری تراشی جهت تولید انبوه قطعات خودرو و دیگر قطعات صنعتی استفاده می‌کنند. در همین راستا از این فولاد می‌توان در کاربردهای زیر استفاده کرد:

  • ساخت پیچ و مهره
  • ساخت قطعات خاص خودرو و ادوات کشاورزی
  • اتصالات هیدرولیکی
  • نظامی
  • ساخت ابزار دقیق
  • صنایع فلزی
  • قطعه ‌سازی و ساخت ابزار
  • و…

برای دستیابی به توزیع یکنواخت اینکلوژن ‌های سولفید در تمام بخش‌‌ها با خواص مکانیکی خوب و ماشین کاری عالی، باید در نحوه تولید این فولاد دقت کافی و کنترل‌های مناسب را به عمل آورد. به طور کلی، فولاد اتومات، موجب بهبود ماشین کاری شده به همین جهت، طول عمر ابزار را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، هرچه استحکام و سختی فولاد بالاتر برود، نیروهای برش بالاتر و درجه حرارت و ماشین کاری آن نیز کاهش ‌می‌یابد. با این وجود، تسهیل فرآیند تشکیل تراشه و کاهش لبه داخلی، باعث بهبود ماشین کاری آن شده است.

همچنین این نوع از فولاد به واسطه براده ‌برداری آسان، در بسیاری از پروسه‌‌های تولید با دستگاه‌‌های تراش اتوماتیک، نیمه ‌اتوماتیک و یا دستگاه‌‌های تراش CNC کاربردی هستند. علاوه بر اینها باید بدانید که فولاد اتومات در وهله اول برای ساخت پیچ و مهره و قطعات خاص خودرو و ابزار کابرد دارد.

کاربرد فولاد اتومات

خرید فولادهای اتومات از ثامن تجارت

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، این دسته از مقاطع فولادی از کاربردهای گوناگونی برخوردار بوده و مزایای بسیاری دارند. از مهم‌ترین قابلیت‌های فولاد خوش تراش می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا، قابلیت ماشین‌کاری عالی، استحکام فوق‌العاده، کیفیت سطحی بسیار خوب و… اشاره کرد. با استفاده از فولادهای اتومات می‌توان علاوه‌بر افزایش طول عمر قطعات صنعتی، بر سرعت فرایند تولید آن‌ها نیز افزود. گفتنی است که انواع گوناگون فولادهای خوش تراش را برای فرایندهای سری‌تراشی نیز به کار می‌گیرند.

برای آن‌که محصول مورد نظر خود را به‌درستی انتخاب کنیم، لازم است شناخت کاملی نسبت به ویژگی‌ها و قابلیت‌های این دسته از آهن آلات در اختیار داشته باشیم. شما می‌توانید برای بررسی خصوصیات فولادهای خوش تراش، اطلاع از قیمت فولاد اتومات، و نیز خرید مقطع فولادی مورد نیاز خود، با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

خرید فولادهای اتومات از ثامن تجارت

قیمت فولاد اتومات

فولاد خوش تراش در انواع مقاطع و اشکال گوناگون فولادی مانند ورق و میلگرد اتومات در بازار موجود است. قیمت انواع فولاد اتومات خوش تراش با توجه به نرخ ارز، مقدار عرضه و تقاضا، نرخ مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و … بستگی دارد. از این رو شما برای اطلاع از قیمت میلگرد اتومات و فولاد های اتومات توانسته با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در تماس باشید و همچنین می توانید خرید محصولاتی همچون، انواع لوله مانیسمان، لوله استیل، ورق آلیاژی، ورق مسی، ورق برنج و… از فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت انجام دهید.