مشاوره و فروش
02191003181
852350 image1642338700
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
11 بازدید

ورق گالوانیزه نوعی فولاد است که روی سطح آن با روی پوشانده شده است. پوشش روی یک فرآیند اقتصادی و موثر برای حفظ خوردگی است. و حدود نیمی از تولید روی جهان در این فرآیند استفاده می شود. روی، بر سطح ورق گالوانیزه پوشانده می شود تا عمر ورق فولادی را طولانی تر کند.

به عنوان یک فرآیند مقرون به صرفه، فولاد گالوانیزه یک گزینه مواد بدون نیاز به تعمیر و نگهداری را ارائه می دهد که در طیف گسترده ای از صنایع استفاده می شود. اما وزن ورق گالوانیزه چگونه محاسبه می شود؟ جدول وزن فولاد گالوانیزه به چه صورت می باشد؟ مجموعه ثامن تجارت برای کسب اطلاعت بیشتر در مورد ورق گالوانیزه، این مقاله را برای شما به اشتراک گذاشته است. پس با ما همراه باشید.

گالوانیزه کردن چیست؟

گالوانیزه کردن، یک فرآیند تولیدی است که در آن یک پوشش روی برسطح فولاد یا آهن اعمال می‌شود تا محافظت کند و از زنگ زدگی جلوگیری کند. چندین فرآیند گالوانیزه در دسترس است، اما متداول ترین روش ارائه شده و مورد استفاده، گالوانیزه گرم نامیده می شود. فولاد گالوانیزه به دلیل دوام زیاد، استحکام و شکل پذیری فولاد و همچنین محافظت در برابر خوردگی پوشش روی و آهن، یکی از محبوب ترین انواع فولاد است. روی با عمل به عنوان مانعی در برابر عناصر خورنده از فلز پایه محافظت می کند و طبیعت فداکارانه پوشش منجر به یک محصول فولادی با دوام و با کیفیت بالا می شود.

ضخامت و وزن ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه با اعمال یک پوشش بسیار نازک روی بر سطح ورق فولادی تشکیل می شود. تقریباً همان مقدار روی بدون توجه به گیج فولاد اعمال می شود؛ بنابراین ضخامت و وزن فولاد گالوانیزه توسط گیج را می توان با افزودن یک ثابت به مقادیر گیج های فولادی ساده تعیین کرد (جدول زیر را ببینید). جدول وزن ورق گالوانیزه به شرح زیر می باشد:

ردیف طول (میل) عرض (میل) ضخامت (میل) وزن (گرم)
۱ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۰.۳ ۴۷۱۶
۲ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۰.۴ ۶۲۸۸
۳ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۰.۵ ۷۸۶۰
۴ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۰.۶ ۹۴۳۲
۵ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۰.۷ ۱۱۰۰
۶ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۰.۸ ۱۲۵۷۶
۷ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۰.۹ ۱۴۱۴۸
۸ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۱ ۱۵۷۲۰
۹ ۲۰۰۰ ۱۰۰۰ ۱.۲۵ ۱۹۶۵

مراحل فرآیند گالوانیزه به شرح زیر است:

  • فولاد در محلول چربی زدایی تمیز می شود
  • پس از تمیز کردن، فولاد را با قرار دادن در ظرفی حاوی اسید سولفوریک داغ رقیق شده ترشی می کنند.
  • سپس فولاد در یک محلول آبی (معمولاً کلرید روی آمونیوم) روان می شود.
  • پس از شار، فولاد از طریق غوطه ور شدن در خمره ای از روی مذاب گالوانیزه می شود
  • سپس فولاد از نظر قوام و پوشش کامل بررسی می شود

نحوه محاسبه وزن ورق گالوانیزه

گالوانیزه یک روش اقتصادی و موثر ضد خوردگی است که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد. حدود نیمی از تولید روی جهان در این فرآیند به منظور جلوگیری از خوردگی سطح ورق فولادی و افزایش عمر مفید آن استفاده می شود. وزن ورق های گالوانیزه را به سه روش می توان محاسبه کرد که ما اصلی ترین و آسان ترین راه پیش روی شما می گذاریم. برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه از فرمول زیر که آسان ترین راه است می توان استفاده کرد:

طول ورق (متر) * عرض ورق (میلی متر) * ضخامت ورق (میلی متر) * عدد چگالی آهن

نکته قابل توجه این است که چگالی آهن به میزان 7.86 می باشد ولی شما بهتر است در محاسبات ورق های گالوانیزه ایرانی عدد 8 را در فرمول خود جای دهید.

آیا ورق گالوانیزه زنگ می زند؟

در حالی که وزن ورق گالوانیزه سبک است و این ورق یک مانع محافظ اکسید روی ایجاد می کند، در نهایت حتی ورق گالوانیزه نیز زنگ می زند. این سوال باقی می ماند که ورق گالوانیزه با چه سرعتی زنگ می زند و مقداری گالوانیزه تا 50 سال یا بیشتر دوام می آورد. برخی از عوامل افزایش خوردگی عبارتند از:

  • مسائل محیطی در فضای باز مانند آب شور یا رطوبت
  • ملاحظات جوی مانند گاز طبیعی یا باران اسیدی
  • نوسانات دما
  • آلودگی هوا

 

نتیجه گیری

بسیاری از صنایع مختلف عمدتاً از ورق گالوانیزه استفاده می کنند؛ زیرا دارای طیف گسترده ای از مزایا برای صنایع است که می توانند از مزایای آنها استفاده کنند. مهم ترین مزایای آن، این است ورق گالوانیزه عمر طولانی دارد و مقرون به صرفه است. شما عزیزان می توانید در فروشگاه ثامن تجارت، خرید ورق گالوانیزه را به صورت اینترنتی انجام دهید. امیدوارم که این مطالب راجع به وزن ورق گالوانیزه برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

چرا از ورق گالوانیزه استفاده می کنند؟

فولاد گالوانیزه به دلیل دوام زیاد، استحکام و شکل پذیری فولاد و همچنین محافظت در برابر خوردگی پوشش روی و آهن، یکی از محبوب ترین انواع فولاد است.

وزن ورق گالوانیزه چقدر است؟

ما در این مقاله از مجموعه ثامن تجارت جدول وزنی ورق نوع گالوانیزه را برای شما به نمایش گذاشته ایم. پس کلیک کنید و آن را مشاهده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه