مشاوره و فروش
02191003181

پروفیل z یا پرلین z شکل چیست؟

what z shaped z shaped profile
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
15 بازدید

پروفیل z یا پرلین z شکل چیست: همان طور که از نام پروفیل Z مشخص است، این مقطع به شکل حرف Z لاتین می باشد و از نظر باز و بسته بودن، در دسته پروفیل های باز قرار می گیرد. این محصول بیش از هر چیز در ساخت سقف انواع سوله ها و ساختمان های مختلف به کار می رود. اما این تنها مورد کاربرد پروفیل Z نیست. این که دقیقا پروفیل Z چیست و فرمول محاسبه وزن پروفیل Z به چه صورت است، در این مقاله از وب سایت فروشگاه آنلاین ثامن تجارت مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

پروفیل z یا پرلین z شکل چیست؟

پروفیل ها در یکی از دو دسته پروفیل های باز و پروفیل های بسته قرار می گیرند. معمولا پروفیل های بز به یکی از حروف زبان انگلیسی شباهت دارند. به عنوان مثال پروفیل Z و پروفیل C و یا سپری که به حرف T شباهت دارد. نبشی هم یکی از پروفیل های باز است که به حرف L شبیه است. اغلب این محصولات با طی کردن فرایند نورد گرم تولید می شوند. موارد مصرف آن ها بیشتر در صنعت ساخت و ساز است. به خصوص در ساخت درب و پنجره، سقف و …

در میان انواع پروفیل ها، پروفیل Z انتخاب مناسبی برای استفاده در ساخت سقف سوله ها و سالن های بزرگ است. این محصول به طور ویژه ای در تولید پایه پل ها و همچنین ساخت ریل قطار هم مورد استفاده قرار می گیرد. توضیحاتی در مورد کاربرد و فرایند تولید زد سوله و همچنین ابعاد پروفیل z در ادامه این مقاله به شما ارائه می گردد.

پروفیل زد چگونه ساخته می شود؟

در این بخش از مقاله “پروفیل z یا پرلین z شکل چیست” به شما خواهیم گفت که این محصول با طی چه مراحلی تولید می گردد.

  • در مرحله اول رول های فلزی به عنوان مواد اولیه با دستگاه برش، به ابعاد و سایزهای مختلفی در می آیند.
  • مرحله دوم برای فرایند شکل دهی است تا طی ایجاد خم های متعدد در ورق، این محصول به شکل ها و فرم های مورد انتظار در آید.
  • در سومین مرحله پروفیل ها وارد دستگاهی برای بررسی شکل و مقطع نهایی می شوند. خروجی این دستگاه ها، پروفیل های z است که در مرحله آخر باید پلیسه زدایی شوند.
  • مرحله چهارم به عمل پانچ کردن پروفیل زد مربوط است. به این صورت که در بدنه این محصول سوراخ هایی تعبیه می شود تا کاربری بهتری داشته و به راحتی در محل مورد نظر خریدار، نصب گردد.

انواع پروفیل Z

حال که دانستید پروفیل زد چگونه تولید می شود، بهتر ایت تا انواع این محصول را نیز بشناسید و به یک درک کلی در مورد تفاوت این انواع برسید.

  • پروفیل Z 16
  • پروفیل Z 18
  • پروفیل Z 20
  • پروفیل Z 22

همه انواع این محصول شکل ظاهری یکسانی دارند. اما تفاوت آن ها  در میزان ضخامت و در نتیجه وزن آن ها است. مسلما قیمت این محصولات نیز با یکدیگر متفاوت است. چرا که وزن تاثیر مستقیمی بر قیمت یک محصول خواهد داشت. فرمول زیر به شما برای محاسبه وزن انواع این محصول کمک می کند:

/1000 ضخامت (میلی متر) * عرض (سانتی متر) * طول (سانتی متر) * چگالی = وزن پروفیل (کیلوگرم)

کاربرد پروفیل z

پس از پاسخ به این سوال که پروفیل z یا پرلین z شکل چیست، نوبت به بررسی دقیق کاربردهای این محصول می رسد. این موارد کاربرد عبارت اند از :

  • ساخت اسکلت های فولادی
  • استفاده در صنعت کشتی سازی
  • ساخت سقف سوله ها و سالن های بزرگ
  • استفاده در ساخت پایه پل ها
  • ساخت ریل های راه آهن

مزایا پرلین زد

قیمت زد سوله در مقایسه با سایر پروفیل ها و به خصوص پرلین C زیاد بالا نیست و این مورد یکی از مهم ترین مزایای این محصول به شمار می آید. البته همان طور که قبلا هم بیان شد، ابعاد پروفیل z و وزن آن تاثیر مستقیمی بر قیمت و هزینه حمل و نقل این محصول دارند. جدول مشخصات پروفیل z در مورد این فاکتورها به خوبی توضیح می دهد.

همچنین نحوه نصب پروفیل زد هم به سادگی قابل یادگیری است و انجام آن زمان زیادی را طلب نمی کند. استفاده از پروفیل زد موجب افزایش استحکام سازه ها می شود و همین امر هم به عنوان یکی دیگر از مزایای زد سوله شناخته خواهد شد. شرکت بازرگانی ثامن تجارت در بخش دانشنامه آهن آلات وب سایت خود، اطلاعات کامل تری را در مورد این که پروفیل z یا پرلین z شکل چیست، در اختیار شما قرار می دهد. ضمن این که امکان استعلام قیمت این نوع محصولات نیز از طریق همین وب سایت فراهم شده است.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه