مشاوره و فروش
02137163
قیمت فولاد کم کربن
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
27 بازدید

فولاد کربنی آلیاژی از آهن و کربن بوده و حاوی 2.1 درصد وزنی کربن است. برای فولادهای کربنی، حداقل محتوای مشخصی از سایر عناصر آلیاژی وجود ندارد، بااین‌حال، آن‌ها اغلب حاوی منگنز هستند. حداکثر مقدار منگنز، سیلیکون و مس باید به ترتیب کمتر از 1.65 درصد وزنی، 0.6 درصد وزنی و 0.6 درصد وزنی باشد. از آن‌جایی که در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت قصد داریم شما را با فولادهای کم کربن آشنا ساخته و نحوۀ خرید و استعلام قیمت فولاد کم کربن را در اختیارتان قرار دهیم، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این صفحه در کنار ما بمانید.

فولاد کم کربن چیست؟

فولاد کم کربن که به‌عنوان فولاد ملایم نیز شناخته می‌شود، دارای درصد نسبتاً کم کربن به آهن در مقایسه با سایر انواع فولاد است. به‌طور معمول، محتوای کربن آن در محدودۀ 0.05٪ و 0.32٪ وزنی است. این به فولاد کم کربن استحکام پایینی می‌بخشد، درحالی‌که آن را در مقایسه با فولاد پر کربن انعطاف‌پذیرتر می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مزایای این فولاد مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. از آن‌جایی که به کربن و سایر عناصر آلیاژی کمتری نیاز دارد، معمولاً نسبت به سایر انواع فولاد ارزان‌تر است. علاوه‌براین، نسبت به فولادهای با کربن بالاتر دردسترس‌تر و کار کردن با آن ساده‌تر است، که همین موضوع فولاد کم کربن را به انتخابی محبوب برای طیف وسیعی از کاربردها تبدیل می‌کند.

به نقل از ویکی پدیا:

فولاد کم‌کربن (آهنی که شامل درصد کمی از کربن می‌باشد) که به‌عنوان فولاد کربن ساده و فولاد کربن درصد پایین نیز شناخته می‌شود، امروزه رایج‌ترین شکل استفاده از فولاد است چرا که با داشتن قیمت نسبتاً پایین، خواص قابل قبولی دارد که نیازهای کاربردهای مختلف را برآورده می‌کند. فولاد کم‌کربن به طور تقریبی شامل 0.05 تا 0.3 درصد کربن است که این موضوع، آن را چکش خوار و شکل‌پذیر کرده است. همچنین این فولاد مقاومت تنش کششی کمی دارد اما ارزان است و به‌راحتی شکل می‌گیرد. سختی سطحی آن را می‌توان از طریق کربن‌دهی افزایش داد.

شما می‌توانید برای خرید فولاد کم کربن مورد نیاز خود و نیز استعلام قیمت روز فولاد کم کربن با کارشناسان ثامن تجارت تماس بگیرید.

فولاد کم کربن

 

انواع فولادهای کربنی

در ادامه به معرفی انواع فولادهای کربنی می‌پردازیم:

فولاد کم کربن

فولاد کم کربن پرکاربردترین نوع فولاد کربنی است. این فولادها معمولاً دارای کربن کمتر از 0.25 درصد وزنی هستند. آن‌ها را نمی‌توان با عملیات حرارتی سخت کرد (برای تشکیل مارتنزیت)، بنابراین معمولاً با کار سرد به دست می‌آیند.

فولادهای کربنی معمولاً نرم بوده و استحکام کمی دارند. بااین‌حال، از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده و برای ماشین‌کاری و جوشکاری بسیار عالی هستند. فولادهای با استحکام بالا و کم آلیاژ (HSLA) نیز اغلب به‌عنوان فولادهای کم کربن طبقه‌بندی می‌شوند، اما حاوی عناصر دیگری مانند مس، نیکل، وانادیم و مولیبدن نیز هستند. در مجموع، این‌ها تا 10 درصد وزنی از محتوای فولاد را تشکیل می‌دهند.

فولادهای با استحکام بالا و کم آلیاژ همان‌طورکه از نامشان پیداست، دارای استحکام بالاتری هستند که با عملیات حرارتی حاصل می‌شود. آن‌ها همچنین انعطاف‌پذیری خود را حفظ می‌کنند و به‌راحتی قابل شکل‌گیری و ماشین‌کاری هستند. HSLA نسبت به فولادهای سادۀ کم کربن در برابر خوردگی مقاوم‌تر است.

فولاد کربن متوسط

فولاد با کربن متوسط ​​دارای محتوای کربن 0.25 – 0.60 درصد وزنی و محتوای منگنز 0.60 – 1.65 وزنی است. خواص مکانیکی این فولاد از طریق عملیات حرارتی شامل احیاسازی و سپس خاموش کردن و تمپر کردن بهبود می‌یابد و به آن‌ها ریزساختار مارتنزیتی می‌دهد.

عملیات حرارتی را فقط می‌توان روی مقاطع بسیار نازک انجام داد، بااین‌حال، عناصر آلیاژی اضافی مانند کروم، مولیبدن و نیکل را می‌توان برای بهبود توانایی فولادها برای عملیات حرارتی و در نتیجۀ سخت شدن اضافه کرد.

فولادهای با کربن متوسط ​​سخت‌شده دارای استحکام بیشتری نسبت به فولادهای کم کربن هستند، بااین‌حال، این امر به ضرر شکل‌پذیری و چقرمگی است.

فولاد کربن بالا

فولاد پر کربن دارای محتوای کربن 0.60-1.25 درصد وزنی و محتوای منگنز 0.30 تا 0.90 درصد وزنی است. این فولاد بالاترین سختی و چقرمگی و کمترین شکل پذیری را در میان فولادهای کربنی دارد. فولادهای پرکربن در برابر سایش بسیار مقاوم هستند، زیرا تقریباً همیشه سخت شده و تمپر می‌شوند.

فولادهای ابزار و فولادهای قالبی انواع فولادهای پرکربن هستند که از عناصر آلیاژی اضافی ازجمله کروم، وانادیم، مولیبدن و تنگستن برخوردارند. افزودن این عناصر منجر به تولید فولاد مقاوم در برابر سایش می‌شود که در نتیجۀ تشکیل ترکیبات کاربید مانند کاربید تنگستن (WC) است.

فولاد کم کربن

انواع فولاد کم کربن

فولادهای کم کربن متفاوتی با مقادیر متفاوت کربن وجود دارد. در زیر نمونه‌هایی از انواع گوناگون و کاربرد آن‌ها آورده شده است:

نوع

صنعت کاربرد
فولاد ساختاری کم کربن ساخت‌وساز

ساختمان‌ها، پل‌ها

ورق و نوار فولادی کم کربن

ورق کاری پانل‌های بدنۀ خودرو، لوازم خانگی و موارد دیگری که به مواد نازک و مسطح نیاز دارند
لوله‌های فولادی کم کربن ساختمانی، خودروسازی، تجهیزات سنگین، نفت و گاز

لوله‌های مکانیکی، لوله‌های انتقال سیال و لوله‌های ساختاری

فولاد مخازن تحت فشار کم کربن

تجهیزات سنگین، ساخت ماشین‌آلات بویلرها، مخازن تحت فشار و سایر مصارف که مواد باید در برابر فشارهای داخلی بالا مقاومت کنند
فولاد گالوانیزه کم کربن ساخت‌وساز، HVAC، خودرو

سقف، پانل‌های بدنۀ خودرو، کانال‌کشی

فولاد کم آلیاژ با مقاومت بالا (HSLA)

ساخت‌وساز

قاب‌های ساختمان، پل‌ها، سازه‌های پشتیبانی

کاربرد فولاد کم کربن چیست؟

فولاد کم کربن علی‌رغم استحکام پایین خود در مقایسه با سایر انواع فولاد، همچنان به‌اندازۀ کافی برای استفاده در کاربردهای سازه‌ای قدرتمند است. این محصول همچنین برای ساخت قطعات ماشین‌آلات استفاده می‌شود، زیرا به کاهش هزینه‌های ماشین‌کاری کمک می‌کند. شکل دادن به آن آسان است، زمان تولید را سرعت می‌بخشد و هزینۀ ماشین‌کاری را در مقایسه با سایر مواد مانند آلومینیوم کاهش می‌دهد.

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت به معرفی فولاد کم کربن پرداختیم و شما را با کاربرد و انواع فولاد کم کربن آشنا ساختیم. چنانچه قصد خرید فولاد مورد نیاز خود را داشته و می‌خواهید از قیمت روز فولاد مطلع شوید، به بخش مربوطه در منوی سایت ما مراجعه کنید.

مطالب مرتبط