مشاوره و فروش
02191003181

نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

نحوه تشخیص ورق گالوانیزه
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
6 بازدید

ورق گالوانیزه چیست و چگونه می توان آن را از ورق های فولادی دیگر تشخیص داد؟ برای یافتن پاسخ این سوال بهتر است که درک درستی از فرایند تولید ورق های فولادی داشته باشید. در ابتدا بهتر است بدانید که آهن و انواع آلیاژ آن یکی از پرمصرف ترین عناطر و فلزات در صنایع مختلف می باشد. یکی از عیب های این عنصر که نمی توان از آن چشم پوشی کرد، واکنش پذیری بسیار بالا و اکسید شدن در برابر واکنش های شیمیایی و اکسیژن است.

بنابراین به روشی نیاز داریم که به کمک آن بتوانیم این نقص را در ورق های فولادی کنترل کنیم و از آن به عنوان یک ماده ی بادوام، باکیفیت با عمر طولانی استفاده کنیم. یکی از پرطرفدارترین و مقرون به صرفه ترین روش برای دست یافتن به آن فرآیند گالوانیزه است.

چگونه ورق گالوانیزه را بشناسیم؟

برای بررسی نحوه تشخیص ورق گالوانیزه در ابتدا به مراحل تولید این ورق می پردازیم.

اولین مرحله برای ساخت ورق گالوانیزه یا ورق سفید، ورود ورق حاصل از نورد سرد یا همان ورق روغنی است که در خط تولید قرار دارد. بعد از آن دومین مرحله شامل یکسری عملیات و پرداخت های سطحی بر روی ورق روغنی انجام میشود، تا بستر برای دریافت پوشش روی آماده شود. این عملیات شامل اسید شویی، چربی زدایی، با مواد قلیایی، فلاکس زنی و گداختن سطح است. در طراحی خطوط تولید هر کدام از فرآیندها یک یا دو بار تکرار میشود. بعد از هر مرحله سطح ورق خشک شده و بعد از آن مرحله بعد پیش می رود.

ورق روغنی مراحل پیش گرم، گرم کردن و هم دمایی را متناسب با شرایط در نظر گرفته شده را دریافت می کند. در این شرایط ورق روغنی اماده دریافت پوششی از روی می باشد. در مرحل سوم؛ ورق روغنی در یک استخر با غلظت معین از عنصر روی غلتانده میشود و در این روش یک لایه محافظ با ضخامت معین به آن اضافه میشود. غوطه ور کردن یک روش کم هزینه و مناسب برای ایجاد کردن پوشش گالوانیزه است. در این روش پوشش گالوانیزه استحکام و چسبندگی بسیار بالایی دارد و ضخامت آن قابلیت تغییر دارد. برای تنظیم ضخامت پوشش روی از جت هوا به سرعت بعد از خروج از استخر مذاب کاربرد دارد. هر چقدر که پوشش روی ضخیم تر باشد، کیفیت و قیمت آن نیز بالاتر می رود.

در چهارمین مرحله، ورق گالوانیزه با روش هایی همچون دمیدن هوا یا تانک آب سرد خنک میشود و سطح لایه پوششی تثبیت میشود. آخرین مرحله نیز به صورت اختصاصی به بررسی واحد کنترل کیفی، رول کردن ورق گالوانیزه به دست آمده و بسته بندی آن است.

کاربردهای ورق گالوانیزه

از ورق گالوانیزه برای ساخت ادوات کشاورزی، مخازن و بشکه ها، ورق های شیروانی و کرکره ای، لوازم آشپزخانه، تابلوهای برق و … استفاده میشود. در هر صنعت و شغلی که به ورق گالوانیزه نیاز باشد، می توان این محصول را بر حسب نیاز به شکل رول شده، برش خورده و سینوسی تهیه کرد. بسته بندی اصولی نیز به کیفیت بالای محصول نیاز دارد و معمولا از حلقه های محافظ داخلی و خارجی استفاده میشود. همچنین ورق های گالوانیزه با کمک تسمه های فلزی محکم میشوند. شما می توانید برای خرید ورق گالوانیزه و اطلاع از قیمت روز ورق گالوانیزه به سایت ثامن تجارت مراجعه کنید.

منبع: galvanizeit.org

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه