مشاوره و فروش
02137163

آشنایی با فرز کاری و دستگاه فرز

852350 image1622013220 2
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
2 بازدید

فرزکاری نیز مانند تراشکاری، شامل براده برداری از روی قطعه جامد اولیه(فلزی،برنجی،تفلونی و …) طبق نقشه یا نمونه، برای رسیدن به طرح و مدل نهایی می باشد. در فرزکاری برعکس تراشکاری قطعه به طور ثابت به روی گیره ، تایکوپ و … بسته می شود و این ابزار فرزکاری است که توسط محور اصلی به گردش درمی آید و عمل براده برداری را به روی قطعه مورد نظر انجام می دهد. ابزار مورد استفاده در دستگاه فرز معمولا تیغه فرز می باشد. جنس این تیغه های چند لبه و تعداد لبه های آن بستگی به جنس قطعه و سرعت براده برداری آن دارد.تیغه فرز معمولا از جنس فولاد HSS و با توجه به کارکرد آن دارای 2 لبه، 3 لبه، 4 لبه و … می باشد. از دستگاه فرز برای شکل دهی و تولید قطعات مختلف، صفحه تراشی، برش، شیاردرآوردن، تولید چرخ دنده های مختلف و… استفاده می شود.

آشنایی با تراشکاری و دستگاه تراش

این دستگاه دارای یک تنه اصلی و ستون است که میز دستگاه و محور اصلی روی آن نصب شده است.تیغه فرز به روی محور اصلی بسته می شود و به گردش در می آید،برای تغییر در سرعت گردش آن مانند دستگاه تراش دارای یک جعبه دنده می باشد ، با توجه به طرح مورد نظر به محور اصلی می توان زاویه داد. میز دستگاه دارای شیارهایی است که گیره، تایکوپ، صفحه مندرج و … توسط پیچ و مهره به روی آن بسته می شود و قطعه مورد نظر را برای انجام عمل براده برداری نگه می دارد.گاهی اوقات قطعه مورد نظر مستقیما به روی میز دستگاه بسته می شود.حرکت میز دستگاه در سه محور X,Y,Z می باشد. دستگاه های فرز سنتی نیاز به حضور دائم اپراتور برای انجام کلیه امور براده برداری دارد.

در دستگاه های فرز CNC (کنترل عددی)،عمل براده برداری به صورت خودکار و بدون نیاز به حضور دائم اپراتور با استفاده از نرم افزارهای مانند MASTERCAM انجام می گیرد.

 

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *