مشاوره و فروش
02137163

آشنایی با سیستم آب بندی قسمت های مختلف موتور

852350 image1622013180 4
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
4 بازدید

در این مقاله قصد داریم به بررسی آب بندی قسمت های مختلف موتورها ، پمپ ها و … بپردازیم و با انواع آب بند ها آشنا شویم. ابتدا به برخی تعاریف کاربردی در این زمینه می پردازیم ، امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

پمپ:

به طور کلی می توان پمپ را وسیله ای دانست که کار آن جا به جایی مایعات به کمک روش های مکانیکی است. پمپ ها انواع مختلی دارند (پمپ محوری ، رفت و برگشتی ، چرخ دنده ای و …) با کاربرد های زیاد در صنایع مختلف مانند پمپ بنزین ، پمپ آب ، پمپ آب خودرو و … ، اما بر اساس مکانیزم جا به جای سیالات به سه دسته پمپ های بالابر مستقیم ، پمپ های جا به جایی و پمپ های گرانشی تقسیم بندی می شوند. یک پمپ از قسمت های مختلفی تشکیل شده است از جمله بدنه پمپ ، سیلندر و پیستون ، یاطاقان ، پروانه و … ، که در بعضی از قسمت ها نیاز به آب بندی مناسبی دارد.

سیلندر:

سیلندرها استوانه های توخالی از جنس چدن یا آلمینیوم هستند که توسط عملیات ریخته گری تولید شده و سپس برای صیقلی شدن سطح آن ماشین کاری می شوند. این فضای استوانه ای در هر کمپرسور ، پمپ و موتورهای رفت و برگشتی وجود دارد که یک پیستون در آن در حال حرکت (بالا و پایین) می باشد. سیلندر را در کمپرسورهای پیستونی به عنوان نگهدارنده پیستون تعریف می کنند.

پیستون:

توجه به کاربرد پیستون ها می توان از پیستون های سنگین تر چدنی با بدنه بزرگتر یا پیستون های سبک تر آلمینیومی که انتقال حرکت را بهتر انجام می دهند ، استفاده کرد. پیستون ها ضمن تحمل نیروهای انبساطی و تراکمی ناشی از احتراق موتور ، زمان های موتور را نیز بوجود می آورند. بر روی سطح خارجی پیستون شیارهایی قرار دارد. این شیار ها محل قرار گرفتن رینگ های پیستون می باشند تا مابین فضای خالی موجود بین سیلندر و پیستون قرار گرفته و عملیات آب بندی جهت جلوگیری از خروج سوخت و هوا به بیرون و ورود روغن به داخل را انجام دهد.

سیستم آب بندی:

در قسمت های مختلف یک موتور ، پمپ ، سیلندر و … نیاز به استفاده از آب بند های مناسب داریم تا با انجام صحیح عملیات آب بندی مانع از نشت سیالت به خارج و نفوذ هوا و روغن به داخل قسمت های مختلف یک موتور شویم. آب بندی با توجه به نوع کارکرد موتور و مورد استفاده آن با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند سرعت ، محدوده فشار روغن ، مقدار فشار ، جنس سیالات و … ، می تواند توسط انواع اورینگ ، پکینگ ، کاسه نمد ، سیل مکانیکی و انواع واشر فلزی و لاستیکی صورت گیرد. جهت آشنایی با ویژگی های انواع پکینگ و اورینگ ، مشاهده قیمت و موجودی این محصولات کلیک کنید. سفارش ساخت انواع پکینگ و واشر پلی اورتان ، انواع رینگ های PTFE ، PTFEکربن و … در واحد تولیدی ثامن تجارت پذیرفته می شود.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *