مشاوره و فروش
02191003181

برای چه کاری از چه نوع رابیتسی استفاده کنیم؟

852350 image1622012936 4
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
18 بازدید

برای چه کاری از چه نوع رابیتسی استفاده کنیم؟ در این مطلب از ثامن تجارت قصد داریم تا با انواع، نحوه تولید، کاربرد ها و ویژگی های رابیتس آشنا شویم. تا پایان این مقاله باما همراه باشید.

انواع رابیتس ، نحوه تولید و کاربرد های آن:

تقسیم‌بندی انواع رابیتس ها، بر اساس وزن و تعداد ستون‌های هر برگ آن صورت می‌گیرد. که البته تعداد چشمه های هر ستون نیز مهم است .این محصول به خاطر دارا بودن ویژگی هموارسازی سطح به طور معمول برای ساخت سقف‌های کاذب، دکوراسیون (ایجاد طرح های قوسی، اپن آشپزخانه، گل سقفی، نورمخفی، گلوئی، پوشش کانال‌ها و تاسیسات سقف کاذب)، گچ کاری و گچ بری ها، پوشش دادن بتن سیمانی، ترمیم و بازسازی ترک‌های ساختمانی، پوشش دادن تیرآهن و آرماتور و کارهای ترمیمی دیگر به کار می‌رود.

رابیتس ها معمولا به دو شکل گالوانیزه گرم و پلیمر تولید و عرضه می‌شود. رابیتس را گاهی اوقات به اشتباه به صورت راویز نوشته و خوانده می شود.

رابیتس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در ساخت و سازهای امروزی نیاز به طراحی و ساخت سقف های چند لایه یا همان سقف های کاذب بسیار به چشم میخورد.البته که کاربرد رابیتس تنها در این مورد نیست و در موارد مختلف دیگر نیز کاربرد دارد.از رابیتس ها معمولا برای هموار سازی سطوح و جلوگیری از ، ازهم گسیختگی و ترک های اصلی استفاده میشود.

این محصول از برگ‌های فلزی یا تورهای مشبکی تشکیل می‌شود که در یک فرایند پرس و کشش بر روی ورق گالوانیزه و در مرحله‌ بعدی برش آن ، تولید می‌شود.

باتوجه به تولید رابیتس و دسته بندی تولید آن، ضخامتی که برای ورقِ آن درنظر گرفته می‌شود، معمولا بین ۰.۴تا ۰.۶ میلی‌متر است. برگ‌های آن را براساس وزن، تعداد ستون‌ها، تعداد چشمه‌ها (شبکه‌ها) و نقل و انتقال راحت آن در بسته‌های ۱۰ یا ۲۰ تایی بسته ‌بندی می‏‌کنند.

برگ های رابیتس توسط مفتول یا سیم رابیتس‌بندی به شبکه‌ای از میلگرد و نبشی که از قبل در زیر سطح خود جوشکاری و اماده شده متصل می‌شوند. ابعاد 60*240 سانتی‌متری از این محصول مساحتی حدود ۱.۴ متر را پوشش می‌دهد که اندازه استاندارد محسوب میشود و تقریبا همه کارخانه ها با همین استاندارد محصولات خود را روانه بازار میکنند.

دلیل استفاده از ورق گالوانیزه در تولید آن ، ضد زنگ بودن این نوع از ورق است که باعث می‌شود این محصول تولیدی به مدت طولانی‌تری در ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. این ویژگی به خصوص در مناطق مرطوب کارایی آن را بسیار افزایش میدهد. استفاده از شبکه مناسب این محصول فولادی از ترک خوردن دیوار جلوگیری می‌کند و موجب پیوستگی آن می‌شود و ساختار شبکه‌ای آن امکان چسبندگی ملات بر روی آن را فراهم می‌کند.

این محصول فولادی در وزن‌ها و ستون‌های مختلفی وجود دارد؛ همان طور که می‌دانید این محصول فولادی کاربرد فرآوانی در صنعت ساختمان سازی دارد. از معروف ‌ترین برندهای تولید کننده این محصول فولادی، می توان به رابیتس مسعود و ایران اشاره کرد.

انواع رابیتس

مانند تمام مصالح ساختمانی، این محصول فولادی هم انواع مختلفی دارد که بر اساس وزن و تعداد ستون دسته بندی می‌شوند. براساس وزن رابیتس ها شامل سه نوع سبک ، نیمه سنگین و سنگین تقسیم بندی می شوند:

  • رابیتس سبک : 350 گرم ، 400 گرم ، 520 گرم ، 600 گرم
  • رابیتس نیمه سنگین : 650 گرم ، 700 گرم ، 760 گرم ، 820 گرم ، 880 گرم
  • رابیتس سنگین : 900 گرم ، 950 گرم ، 1000 گرم ، 1100 گرم ، 1250 گرم

بر اساس تعداد ستون رابیتس ها به سه دسته 9 ستون ، 11 ستون و 13 ستون تقسیم بندی می شوند. علاوه بر وزن و تعداد ستون ، این محصول را بر اساس ۲ یا ۳ چشمه (شبکه) بودن نیز تقسیم بندی می‌کنند. در کشور ما رابیتس 13 ستون بیشترین استفاده را دارد.

نکته مهم : باید توجه داشت که نوع سنگین ‌تر لزوما به معنای بهتر بودن نیست. هرکدام از این نوع رابیتس ها باید با توجه به محل مناسب خود مورد استفاده قرار بگیرند. گاهی برای بالا بردن سرعت کار، در سقف‌های کاذب از نوع ۱۳ ستون به جای ۹ ستون سبک استفاده می‌شود که این عمل علاوه بر غیراستاندارد بودن، هزینه بیشتری هم در بر دارد.

در مواردی که از این محصول برای سقف کاذب استفاده می‌شود، وزن آن اهمیت چندانی ندارد و به همین خاطر معمولا از نوع سبک آن استفاده می‌شود.

استفاده از نوع سنگین در سقف کاذب علاوه بر ایجاد هزینه بیشتر کار را هم سخت‌ تر می‌کند. در سقف کاذب به دلیل اینکه انعطاف بیشتری برای کار مورد نیاز است، ۹ ستون سبک انتخاب مناسب تری است.

اما در گچ ‌کاری کردن سقف ، نوع ۱۳ ستونی سنگین کاربرد بیشتری دارد. همچنین در نمای ساختمان هم  ۱۳ ستونی سنگین استفاده می‌شود، چرا که باید وزن سنگ نما را تحمل کند.

کاربرد رابیتس

رابیتس دارای کاربرد های فروانی به ویژه در صنعت ساختمان است. برگ های رابیتس به دلیلی طراحی فوق العاده آن، یک سطح مناسب و چسبنده را شکل می دهند بطوریکه بیشتر ملات ها از جمله ملات ماسه سیمان و گچ  به خوبی با آن درگیر شده و به آن می چسبد.

کاربرد رابیتس در نما و ایجاد حجم های ساختمانی:

رابیتس کاری نما ، عمدتا برای ایجاد سطوح دارای حجم در نمای ساختمان ، شکل دادن انواع طرح های مختلف، جلو و عقب رفتگی نما، که باعث زیبایی در کار شده و طرح نمای ساختمان را متمایز می کند، استفاده می شود. همچنین برای ایجاد سر درب وردی ساختمان ها و ایجاد طرح های متنوع معماری استفاده می شود. علاوه بر این در المان های معماری، جهت ایجاد حجم های مورد نظر نیز کاربرد دارد.

کاربرد رابیتس در جلوگیری از ترک:

از جمله کاربردهای رابیتس، قرار گیری بر روی دیوارها و ستون های فلزی و بتنی به منظور درگیری مناسب با دیوار و ستون است که باعث جلوگیری از ترک و ایجاد یک سطح منسجم و یکدست نیز می شود. از رابیتس برای ترمیم و اصلاح ترک ها در ساختمان نیز استفاده می کنند.

کاربرد رابیتس در کارهای پوششی و دیوارهای کاذب:

از انواع رابیتس میتوان برای ایجاد یک سطح مناسب به منظور پوشش روی تاسیسات اجرا شده از جمله لوله های آب و فاضلاب، آب باران، کانال های کولر و … استفاده کرد. از دیگر کاربردهای آن برای ساخت دیوار های کاذب و ایجاد یک سطح مناسب جهت پوشش روی آن با انواع ملات و پلاسترهای مورد نظر یا یک بستر مناسب جهت قرار گیری سنگ بر روی آن اشاره کرد. ساخت دیوارهای کاذب در کنار درب های آسانسور به همراه نصب سنگ بر روی آن مثالی از کاربرد رابیتس در این زمینه است.

کاربرد رابیتس در بتن ریزی:

یکی دیگر از کاربردهای رابیتس، استفاده از آن در نقاط قطع بتن ریزی بخصوص در فنداسیون است. این نقاط با توجه به اهمیت آن می بایست از قبل توسط مهندسین عمران مشخص شود. این موضوع بخصوص در بتن ریزی های حجیم کاربرد دارد.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه