مشاوره و فروش
02137163

برای ساخت میلگرد و تیرآهن از چه آلیاژی استفاده می‌شود؟

making rebar and tirahen
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
37 بازدید

میلگرد و تیرآهن از فولادهای پرکاربرد در ساختمان‌سازی به شمار می‌روند. این دسته از آهن آلات مقاومت و استحکام بسیار خوبی را در برابر عوامل خارجی از خود نشان می‌دهند. در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که برای ساخت میلگرد و تیرآهن از چه آلیاژی استفاده می‌شود و شما را با ویژگی‌های هر یک آشنا سازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه ما را همراهی کنید. شما همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد و تیرآهن مورد نیاز خود با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

برای ساخت میلگرد و تیرآهن از چه آلیاژی استفاده می‌شود؟

در این قسمت قصد داریم با انواع آلیاژهای به کار رفته در میلگرد و تیرآهن آشنا شویم. در مسیر تولید این دسته از آهن آلات، عناصر ویژه‌ای را به تیرآهن و میلگرد اضافه می‌کنند، که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • آلیاژ کروم (nickel-chrome)

کروم در فولاد نقش بسیار مهمی را برای مقابله با خوردگی و زنگ‌زدگی ایفا می‌کند. به همین دلیل، هنگام ساخت فولاد به میزان 10.5 تا 27 کروم به آن می‌افزایند؛ که انجام این کار موجب به وجود آمدن ناخالصی در ظاهر آهن آلات می‌شود. از آن‌جایی که کروم مقاومت بالایی را در برابر رطوبت از خود به نمایش می‌گذارد، کاربرد زیادی در ساخت تیرآهن ضد زنگ دارد.

  • آلیاژ منگنز (Manganese)

یکی دیگر از عناصری که در پاسخ به پرسش برای ساخت میلگرد و تیرآهن از چه آلیاژی استفاده می‌شود ، مورد توجه قرار می‌گیرد، منگنز است. منگنز موجب افزایش سختی محصول شده و خواص مکانیکی آن را بهبود می‌بخشد. از آن‌جایی که قیمت نیکل بالا است، می‌توان از این آلیاژ به‌جای آن استفاده کرد.

  • آلیاژ نیکل (Nickel)

ترکیب نیکل و کروم در فولاد، خاصیت ضد زنگ‌زدگی بسیار قدرتمندی را به تیرآهن و میلگرد می‌بخشد؛ به همین علت اگر هر دوی این عناصر را همراه هم به آهن آلات اضافه کنیم، شاهد مقاومت بسیار چشمگیری از فولاد در برابر خوردگی و حرارت خواهیم بود.

  • آلیاژ مس (copper)

افزودن مس به تیرآهن و میلگرد مقاومت فولاد را در برابر رطوبت و خوردگی افزایش می‌دهد. خصوصیت دیگری که در نتیجۀ اضافه کردن مس به فولاد به دست می‌آید، مقاومت در برابر اسید سولفوریک و آب دریا است.

  • آلیاژ کبالت

تا به اینجای نوشتۀ برای ساخت میلگرد و تیرآهن از چه آلیاژی استفاده می‌شود ، به عناصری پرداختیم که در هر دو فولاد تیرآهن و میلگرد مشترک هستند. اما کبالت عنصری است که بیشتر در ساخت میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آلیاژ واکنش شدیدی نسبت به راکتورهای هسته‌ای از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل برای ساخت میلگردهای مورد استفاده در نیروگاه‌ها، 20 درصد کبالت مصرف می‌شود.

  • آلیاژ مولیبدن و نیتروژن (Nitrogen & Molybdenum)

این دسته از عناصر ویژۀ ساخت تیرآهن هستند. استفاده از این دو آلیاژ موجب افزایش مقاومت این فولاد در محیط‌های مرطوب و دارای میزان بالایی از گوگرد و کلر، می‌شود.

  • آلیاژ فسفر و گوگرد (Phosphorus and sulfur)

این دو آلیاژ نیز خاصیت ضد خوردگی را در فولاد تیرآهن افزایش می‌دهند. کاربرد اصلی آن‌ها بهبود بخشیدن به خواص ماشین‌کاری آهن آلات است.

الیاژ ساخت انواع میلگرد

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت به این پرسش پاسخ دادیم که برای ساخت میلگرد و تیرآهن از چه آلیاژی استفاده می‌شود و عناصر به کار رفته در هر یک از این آهن آلات را به شما معرفی کردیم. هر یک از این آلیاژها خواص منحصربه‌فردی را به فولاد می‌بخشند و آن را در برابر عوامل گوناگون خارجی مقاوم می‌سازند. از آن‌جایی که میلگرد و تیرآهن کاربرد زیادی در صنایع ساختمان‌سازی دارند، آشنایی با آلیاژهای استفاده شده در این دو فولاد می‌تواند ما را با نقش آن‌ها در پروسۀ ساختمان‌سازی و سایر صنایع مربوطه آشنا سازد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد و تیرآهن مورد نیاز خود و نیز تهیۀ اینترنتی آن، به منوی سایت ثامن تجارت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط