مشاوره و فروش
02191003181

ورق آلیاژی st52 چیست؟

3 اردیبهشت 1402
0 بازدید

ورق آلیاژی از دسته محبوب ترین و پرکاربرد ترین انواع ورق های فلزی هستند که در صنایع مختلف و پروژه های عمرانی متنوع مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد های بسیار زیادی دارند. این دسته از ورق ها، به دلیل اینکه از آلیاژ های مختلف تولید می شوند، معمولا خواص و ویژگی های بسیار مفید و مناسبی دارند و به همین دلیل است که کاربرد و کاراییشان زیاد می باشد. گروه صنعتی ثامن تجارت از دسته فروشندگان مستقیم و بدون واسطه انواع آهن آلات ساختمانی می باشد که بدین طریق می توانید خرید ورق آلیاژی را از این سایت معتبر انجام دهید.

ورق آلیاژی st52 چیست؟

ورق های آلیاژی نوعی از ورق های آهنی می باشند که از ترکیبات شیمیایی گوناگونی تشکیل می شوند. ورق نوع آلیاژی که از ترکیب شیمیایی خاصی به وسیله نورد گرم کردن تشکیل می شود، در صنایع بیسیار گوناگونی کاربرد دارد. این ورق ها را می توان به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد.

ورق های آلیاژی

همانطور که گفتیم ورق آلیاژی از دسته ورق های بسیار مقاوم و با کیفیت می باشد که از مخلوط کردن فلزات و نافلزات با یکدیگر به دست می آیند که این مواد ترکیبی سبب افزایش سختی، کاهش نقاط ذوب و افزایش مقاومت کششی می شوند. همانطور که می دانید فلزات خالص دارای نقطه ذوب بالایی بوده اند و بدین صورت اکثرا نرم نیز می باشند. به عنوان مثال طلای خالص بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد و به راحتی با گرما خم می شود که به همین دلیل بیشتر جواهرات ساخته شده با آلیاژ می باشند.

فلزات بسیار واکنش پذیر می باشند و دارای نقطه ذوب بالایی می باشند. در اصل آهن دارای ساختاری بسیار قوی می باشد اما با رطوبت هوا واکنش نشان می دهد و می تواند خیلی سریع دچار زنگ زدگی نیز بشود اما چدن که به عنوان یک نوع آلیاژ می باشد، از این امر نیز جلوگیری می کند. ورق آلیاژی قابل بازیافت می باشد و برای محیط زیست هیچ خطری ندارند.

کاربرد ورق آلیاژی ST52 (شناخت کامل ورق های آلیاژی ST52)

انواع ورق آلیاژی:

انواع ورق آلیاژی در بازار آهن به تولید می رسند که هر کدام از آن ها دارای ساختاری متفاوت می باشند که با کم و زیاد کردن میزان آلیاژ و عناصر به کار رفته در آن ها می توان، انواع ورق آلیاژی را به تولید رساند. دربازار آهن ورق ها به دو صورت رول فرم (کویل یا حلقه) و شیت فرم یا برش شده نیز به تولید می رسند که از دو تکنولوژی نورد سرد و گرم نیز برای تولید ورق الیاژ استفاده می شود.که از جمله انواع ورق آلیاژی را در ادامه نام برده ایم:

  • ورق آلیاژی برنج؛
  • ورق آلیاژی برنز؛
  • ورق‌های آلیاژی پیوتر؛
  • ورق‌‎‌های آلیاژی با عناصر گران‌قیمت؛
  • ورق‌های آلیاژی فولادی (که به دسته های سری st و a تقسیم بندی می شوند).

ورق آلیاژی ST52 چیست؟

در میان آلیاژ های مختلفی که در صنایع مختلف تولید می شوند، یکی از شناخته شده ترین انواع آلیاژ که کاربرد های بسیار زیادی دارد، آلیاژ ST52 است. بسیاری از آلیاژ ها اسم خاصی برای خود ندارند و مثل این آلیاژ با حروف و اعداد مختلف نام گذاری می شوند و گاها وقتی حروف ثابت است اما اعداد تفاوت می کند یعنی که این دو آلیاژ تقریبا شبیه به هم هستند و به دلیل ترکیبات مختلف ویژگی های متفاوت دارند.

همانطور که گفته شد، ورق اس تی 52 از یکی از شناخته شده ترین آلیاژ های تولید شده در صنعت آهن است و این ورق در صنعت با نام «ورق صنعتی یا فولاد منگنز کم کربن» نیز شناخته می شود. ورق های آلیاژی ST52 یکی از مستحکم ترین انواع ورق های آلیاژی است که این موضوع باعث می شود تا این محصول در ساختمان سازی، اهمیت و کاربرد بسیار زیادی پیدا کند. در ادامه بیشتر با این ورق آشنا می شویم.

کاربرد ورق آلیاژی ST52 (شناخت کامل ورق های آلیاژی ST52)

ویژگی های ورق آلیاژی ST52:

یکی از انواع ورق های آلیاژی که دارای کیفیتی بالا می باشد ورق st52 می باشد که از دسته ورق های آلیاژی ساختمانی و ضد سایش می باشند. این ورق ساختمانی حاوی 16% منگنز می باشد که به دلیل داشتن منگنز دارای خواص خمش و ارتجاعی بی نظیری می باشد. این ورق دارای قابلیت جوشکاری، شکل دهی و ماشین کاری می باشد که مقاومت کششی آن نیز بین 490 تا 630 نانومتر می باشد و ۵۲ به معنای حداقل استحکام کششی این ورق می باشد.

  1. سختی و استحکام بسیار بالا؛
  2. قابلیت جوشکاری و ماشین کاری؛
  3. خاصیت ارتجاعی؛
  4. خاصیت جوش پذیری بالا؛
  5. تنش تسلیمی معادل 355 نیوتن بر میلیمتر و مقاومت کششی مطلوب؛
  6. مقاوم در برابر پیچش و خمش.

کاربرد ورق آلیاژی ST52 (شناخت کامل ورق های آلیاژی ST52)

انواع ورق آلیاژی ST52:

ورق آلیاژی ST52:

رایج ترین مدل آلیاژ ST52، گرید ST52-3 این آلیاژ است که ترکیبات شیمیایی آن به صورت تقریبی به این شکل است که کمتر از 0.22% کربن، 0.55% سیلیسیم، کمتر از 1.6% منگنز، کمتر 0.025% فسفر، کمتر 0.025% سولفور، 0.05% وانادیم، 0.03% نیوبیم و 0.03% تیتانیوم می باشد و حالت معمولی و رایج این آلیاژ است.

ورق کربن استیل ST52:

ورق کربن استیل ST52 نوع دیگری از این آلیاژ پر کاربرد می باشد که در تولید آن از مقدار بیشتری کربن اسفاده می شود و معمولا در ضخامت های 8 تا 150 میلی متر، عرض های 1100 تا 4500 میلی متر و طولی به اندازه 2500 تا 24000 میلی متر تولید می شود و این باعث می شود که از آن در صنایع مخزن سازی و ساختمانی استفاده شود.

کاربرد ورق آلیاژی ST52 (شناخت کامل ورق های آلیاژی ST52)

ورق رول های ST52:

ورق آلیاژی ST52، در واقع یک فولاد با آلیاژ کم و استحکام بالا هستند که می توانند با سایر فولاد های قابل جوشکاری، جوش بخورد. این صفحات فولادی، مطابق با تقاضا و نیاز مشتری در اشکال و اندازه های مختلفی موجود است. لازم است بدانید که این نوع از ورق ST52 در دمای پایین نیز کاربرد های بسیار زیادی دارد.

تفاوت های ورق های آلیاژی ST37 و ST52:

دو نمونه از مهم ترین ورق های آلیاژی در صنایع مختلف ورق های ST52 و ST37 هستند که از دسته مهم ترین آلیاژ ها می باشند. این دو نوع از آلیاژ هر دو در ساختمان سازی، کاربرد های فراوانی دارند و به دلیل جوش پذیری و خواص مکانیکی مناسب مشابه شان مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت این دو ورق نیز تفاوت های بسیار زیادی ندارند.

اما یکی از موضوعاتی که باعث ایجاد تفاوت در بین این دو نوع ورق می شود، میزان کربن کمتر در ورق آلیاژ ST37 است که باعث می شود ورق ST52 استحکام بالاتری داشته باشد، مقاوم تر باشد و انعطاف پذیری کمتری باشد. وزن ورق آلیاژی ST37 نیز پایین تر می باشد.

کاربرد ورق آلیاژی ST52 (شناخت کامل ورق های آلیاژی ST52)

کاربرد ورق آلیاژی ST52:

  • سازه های دریایی؛
  • لوله کشی یا ساخت خطوط لوله انتقال؛
  • توربین های بادی؛
  • تجهیزات بالابر؛
  • ساخت و ساز های عمرانی؛
  • ساخت جرثقیل ها؛
  • اجزای پلت فرم ها؛
  • مهندسی سازه های زیرزمینی؛
  • ساخت مخازن تحت فشار؛
  • پل ها؛
  • ساخت انواع کانتینر؛
  • ساخت خودرو و ماشین سازی.

قیمت ورق آلیاژی:

ورق های آلیاژی از دسته کاربردی ترین انواع ورق های آلیاژی هستند که در کار ها و سازه های مختلف از آن استفاده می شود. اگر نیاز به خرید این محصول خاص و کاربردی دارید، می توانید خرید آن را در مرجع خرید آنلاین آهن آلات ثامن تجارت انجام دهید و ورق ST52 را با بالاترین کیفیت و قیمت روز در صفحه «ورق آلیاژی» خریداری فرمایید. همانطور که می دانید عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق آلیاژی، نوع مواد مصرفی و میزان آن و نرخ تورم و… می باشد که تمامی این موارد روی قیمت ورق الیاژی به صورت مستقیم تاثیر می گذارند و به همین دلیل روزانه قیمت ها در حال تغییر هستند.

انواع ورق آلیاژی با کیفیت

کلام آخر:

برای خرید ورق آلیاژی توجه داشته باشید که این نوع ورق تولید شده با نورد گرم، ورق سیاه بوده و ورق تولید شده با نورد سرد ورق روغنی نام دارد. همانطور که می دانید ورق الیاژ با گرید های مختلفی ساخته و به بازار عرضه می شوند. فروش ورق آلیاژی در فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت به صورت مستقیم و بدون واسطه صورت می گیرد که جهت اطلاع از قیمت ورق آلیاژی می توانید با کارشناسان فروش ثامن تجارت در ارتباط باشید.

منبع : ahanpro

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه